Vilket är ditt bästa minne?

Många av oss har ett par företagsevent i bagaget i form av konferenser, kick-off och andra aktiviteter vi har gjort tillsammans med våra kollegor. Jag undrar nu vad som är ditt bästa minne från ett företagsevent?

Jag börjar med mitt bästa minne. För ungefär 5 år sedan jobbade jag som IT-ansvarig på en bank i Göteborg. Vår chef hade bestämt att vi behövde "samla trupperna" som han uttryckte det (han var gammal millitär) vilket resulterade i att vi åkte till ett hotell i Bohuslän i 3 dagar. Jag hade inga större förhoppningar när vi åte iväg eftersom jag var rätt less på både jobbet och chefen. Jag hade dessutom fått goda indikationer på att jag kanske kunde få jobb på en annan bank.

Hur som helst var dagarna vid havet en vändpunkt. Vi hade så grymt roligt ihop. Vi såg sidor hos varandra som vi aldrig såg i den trista bankmiljön. Jag lärde känna vissa kollegor bättre på tre dagar än vad jag hade gjort på två år.

Visst vi hade en del workshops och annat "nyttigt", men det var en del i vändpunkten. Äntligen fick vi en chans att få distans till allt vi höll på med och se saker och ting med fräscha ögon.

Hemligheten i det hela tror jag var valet av konferensanläggning såväl som inställningen hos alla som åkte dit. Ingen trodde att de där tre dagarna skulle göra någon skillnad, därför hade alla också garden nere. Det blev tre prestiglösa dagar som gjorde att jag tackade nej till det där andra jobbet.